El Serenissimo Señor Rey D. Jaime el I llamado comunmente el Conquistador, despues de la expugnacion de este reino, solamente pobló de christianos en esta valle el lugar del Rafon, por ser aquel mas maritimo, en el qual erigiô la iglesia parroquial, señalando por territorio de aquella todos los lugaren comprehendidos dentro la valle de Alfandech, que son ademas del lugar del Rafol, los de Simat, Benifairô, Taberna, Alcudiola, Xara, Fullell, Umbria, y Masalali.
Aviendo el Señor Rey Don Jaime el II fundado este Real Monasterio de Valdigna en el año de 1297, y deseando la cumplida asistencia de dicho monasterio, interpuso su real authoridad con el Ilustrísimo y Revº Señor Don Fr. Raimundo de Ponte obispo de Valencia, y con su cabildo, para que diessen, incorporassen, y uniessen la dicha Iglesia del Rafol, al Monasterio de Valdigna, y la hiciessen de su Mesa. Reduxose â efecto el deseo del rey en 23 de Enero de 1301 pues dicho señor obispo, y cabildo hicieron donacion perpetua y unieron dicha iglesia parroquial al monasterio con todo su territorio, drechos, primicias, diezmos y demas pertenencias. Todo lo qual fue concedido al monasterio, y en su nombre al abad D. Raimundo de San Clemente (uno de los que vinieron de Santas Cruzes â fundar). La susodicha donacion, eo concesion del obispo de Valencia y su cabildo a favor de este real monasterio, fue confirmada por el Ilustrísimo Señor D. Juan Patriharca de Alexandria, y administrador de la iglesia de Tarragona, con escritura que pasô en Tarragona ante Pedro Gost, notario publico de dicho señor patriarcha en 14 de febrero de 1331. Cuio original estâ en el Almario, y caxon de Bulas, y copiado en el libro de estas, pagª 243 hay copias almarº 1º, estante 3º, sub numº 1º.
Despues, â peticion del abad don Arnaldo Sarañô y este monasterio, atendiendo que el clerigo secular que servia la dicha iglesia parroquial del Rafol, no podia mantenerse con la congrua asignada, ni el monasterio tenia arbitrio para darla maior, el Ilustrísimo Señor Don Jaime, obispo entonces de Valencia, de consensu sui capituli, concediô la actual cura, y administracion de sacramentos a los dichos abad, y monasterio, para que por medio de un monge de esta comunidad, y casa fuesse succesive in perpetuum la cura de dicha iglesia parroquial, con la calidad de que hubiesse el monasterio de mantenerle in victu vestitu, et aliis necesariis, como â todos los demas monges de monasterio, reservandose el obispo, y cabildo el conocimiento de la idoneidad del monge que para regir dicha cura presentasse el abad y monasterio, quedando assi extinta del todo la secularidad. Consta de la escritura authorizada por Bononato Monnar en 11 de Octubre de 1369. Estâ el original en el Almario de Bullas, y registrado en la duodecima mano de mandamientos, y amparas de la curia civil de Valencia del año 1577 en calendario de 16 de Julio de dicho año, fol. 3, pag. 2ª y en la XI mano, pag. 2, fol. 37, de la misma curia, y año. Hay tambien copia authentica en papel librada por Phelipe Amorôs notario apostolico archivero de la curia ecclesiastica de Valencia, registrada en el libro de visitas del arzobispado de Valencia, hechas por el Arzobispo don fray Ysidoro Aliaga en el año 1620 fol 382 y esta ultima copia esta en el Almario 1, Estante de Retorias, Lio 1 nº 3º. Despues haviendo crecido excesivamente los feligreses de la Valle de Alfandech, y no pudiendo asistir â la administracion de los sacramentos un solo vicario monge, se erigieron en la misma valle otras yglesias, desmembrandolas de la antigua del Rafol, dandoles para ayuda de dicha parroquial iglesia, las de Taberna, Umbria, Alcudiola, Benifairô y Simat, anexando â esta la de Xara, â la de Benifairô la del Fullell, a la de la Alcudiola, las de Masalali, y Fabareta, aunque esta ultima no es del termino del Monasterio de Valdigna, ni antes era del territorio de la parroquial del Rafol sino de la de Cullera, y por la maior cercania se anexô a la yglesia de la Alcudiola, Consta de dicha desmembracion, y nueva ereccion de iglesias executada por Fr. Antonio Calzena, provincial de Franciscos Observantes de la provincia de Aragon, y don Antonio Ramirez de Aro, abad de Arvas, comissarios subdelegados del cardenal don Alonso Manrrique, arzobispo de Sevilla y delegado de Clemente VII como consta de la escritura que authorizô Juan Alemany en 12 de Deziembre de 1534. Hay copia signada por Phelipe Amorôs, registrada en el libro 117 de visitas del arzobispado de Valencia, visita de la iglesia de Simat por el señor Ilustrísimo don Fr. Ysidoro Aliaga en 11 de Maio de 1620, fol. 381, Almario 1, Estante de Retorias, copiada dicha escritura de desmembracion, y nueva ereccion de iglesias en el libro de bullas pag. 248.= En dicho Almario 1, Estante de Retorias, hay un Lio 2º de varios papeles y prozesos en orden a las tierras que fueron de las mezquitas de los moros, adjudicadas despues â las iglesias de la valle, las quales tierras estan censidad al abad, y Monasterio de Valdigna con los drechos de luismo, y fadiga, sobre lo qual ganô este monasterio varias sentencias.= Despues el arzobispo de Valencia don Fr. Pedro Vrbina haviendo visitado las iglesias de Simat, Taberna y Benifairô con sus anexos, hallando que las tierras que fueron de dichas mezquitas, adjudicadas despues á las iglesias, los rectores, justicia, y jurados de dichos lugares las arrendaban â hombres pobres, por lo que no pagaban su arriendo con perjuizio de las iglesias, por tanto renunciô el dominio util de dichas tierras a favor del abad, y Monasterio de Valdigna, quedando aquel consolidado con el dominio directo, con condicion que el monasterio en la fiesta de Navidad de cada un año pagasse perpetuamente 35 libras a la iglesia de Simat; 50 libras a la de Taberna; y 25 libras a la de Benifairô, cuias cantidades devian distribuirese, y servir para los mismo usos, que servian los arriendos de dichas tierras; cuia renuncia admitiô el abad don Fr. Rafael Trobado en nombre del monasterio con poder especial de este, y en el mismo nombre prometiô su cumplimiento respecto â satisfacer las referidas cantidades. Todo lo qual consta de la escritura que authorizô en Xativa Geronimo Guera en 1 de Deziembre de 1654. Estâ la escritura en dicho Lio y copiada en libro de bullas, pag. 259.
En dicho Almario, Estante de Retorias, Lio 3º esta enquadernado en pergamino el traslado del proceso que este monasterio siguiô contra los padres rectores de las iglesias de la valle contra los quales ganô el monasterio sentencia publicada en 13 de febº de 1683 de la qual hay copia en el libro de bullas pagª 271.= En el mismo Almario 1, Estante de Retorias hay enquadernados en pergamino con cintas de seda dos memoriales impresos en el año 1686 el primero sobre que las vicarias de la valle se pueden y deven hacer amovibles; el segundo contiene los drechos que el abad, y monasterio gozan sobre las mismas iglesias.
En dicho Almario 1, Estante de las Retorias, Lio 4º esta el papel, eô alegacion del R.P.D. Bruno de Salcedo sobre impedir la execucion de las letras apostolicas, con que el P. D. Vicente Soler impetrô la vicaria de Taberna, y a lo ultimo de dicha alegacion canonica esta la sentencia que en 15 de Deziembre de 1731 ganô este real monasterio, contra dicho P. Soler. Finalmente quedan terminados los muchos pleitos que ha havido por las retorias por la bulla de Clemente XII dada en Roma en 28 de septiembre de 1739 que a la letra es como se sigue:
Nota marginal: copia authentica de la bulla.
Clemens epsicopus, servus servorum Dei, dilecto filio, oficiali, venerabilies fratris nostri archiepiscopi valentini, salutem, et appostolicam benedictionem. Inter cetera quo ad Romani Pontificis curam et solicitudinem pertinent, illud quoque non mediocri studio providendum, arbitarmur, ut monastica disciplina sartatecta usquequaque conservetur, quod potissimum ex animi nostri voto successurum conspicitur, si regularibus personis orationibus, et contemplationibus addictis, omnis ocasio extra monasterium suorum. Claustra perpetuo versandi, quantum in Domino fieri posit, amputetur exhibita siquidem Nobis nuper pro parte dilectorum filiorum modernorum, abbatis, et monachorum monasterit soci + Vallisdigna, cister = + Locicien. Ordinis, congregationis Aragonia et Navarra, Regnorum Valentin, Diocesis petitio continebat, quod allias videlicet de anno dom. millesimo trecentessimo primo, posquam parrochialis ecclesia loci del Rafol, in valle de Alfandech, dicta Valentin Diocesis, cuius fructus, reditus, et proventus viginti quatuor, una vero cum incertis centum quinquaginta ducatorum auri de camera, secundum communem estimationem, valorem annuum non escedebant una cum omnibus dicta parrochialis ecclesia fructibus, reditibus, et proventibus hujsmodi mensa abbaciali pradicti monasterii, de consensu tune existentum archiepiscopi Valentin, ac capituli, et canonicorum maioris ecclesia valentin appostolica authoritate, cum hoc tamen quod dicti monasterii abbas pro tempore existens, praesbiterum secularem idoneum ab ordinario loci prius examinandum, et approvandum pro animarum parrochianorum, dicta parrochialis ecclesia cura + exercitio deputaret, eidemq. Praesbitero seculari, alimenta â dicto monasterio subministranda prestare deberet perpetuô unita anexa et incorporata fuerat; et subinde de anno ejusdem Domini millessimo, trecentessimo sexagessimo nono, tunc existens archiepiscopus valentin, rationabilibus ex causis adductus, de consensuetiam tunc existentium capituli, et canonicoru~ praedicta maioris ecclesia, praesbitero seculari ab exercitio cura animarum huiusmodi aemoto, quod cura animarum parrochianorum parrochialis ecclesia praedicta â pro tempore existente dicti monasterii abbate deputandum administrare deberet, ordinaria ejus authoritate conceserat. De anno pariter Domini millessimo, quingentessimo, trigessimo quinto bona memoria, Alfonsus dum Viveret Sancta Romana Ecclesia cardinalis Manrriquez nuncupatus ecclesia hispalensis ex concesione et dispensatione appostolicis tune praesul, uti felicis recordationis Clementis P.P. VIII praedecesoris nostri, et sedis appostolica delegatus ad consulendum spiritualibus catholica gentis, quo in illis partibus, benedicente Domino agubatur in dies indigentiis anirnadvertens, quod unicus operarius par esse non poterat ad sacramenta ministranda, aliaque munera parrochialia abeunda copioso praedicta parrochialis ecclesia parrochianorum numero diversa, a interdedissita oppida incolenti praevia ejusdem parrochialis ecclesia dismembratione, quinque perpetuas vicarias, in de Tabernas et Ombria ac Alcudiola et Benifairô, ne non Simat locorum dicta valentin diaecesis appostolica sibi, ut praefertur, delegata authoritate exigi, et institui, et de his sic erectis, et institutis tamtune â primeva earum erectione, et institutione hujusmodi vacantibus, quam deinceps carum pro tempore ocurrente vacatione praesbiteris, a monachis praefati ordinis expresè profesis ad nominationem dicti monasterii abbatis pro tempore existentis provideri mandavit. Verum quia attenta vicariarum huiusmodi perpetuitate monachis illas pro tempore obtinentibus extra claustra perpeturò permanendi, non sine monachalis instituti at suis abbatibus debita subiectionis, et obedientia, votiq. nec non regularis disciplina diminutione dabatur ocasio, aliique irrepserant abusus ad premisis occurrendum, de anno similiter Domini, millessimo sexcentessimo, vigessimo in provincialibus praefati ordinis comitiis, quod praefata vicaria amobiviles existerent, illasque monachi pro tempore existentes, et obtinentes in posterum ad nutum praefaii + monasterii abbatis pro tempore existentis, similiter amobiviles, et ab eo quandocumque ad claustra revocari posent, statutum, et decretum fuit. Et licer subinde de anno pariter Domini millessimo, sexcentessimo, vigessimo tertio, statutum, seu capitulare decretum huiusmodi â felicis recordationis, Gregorio Papa XV etiam praedecesore nostro, per suas literas in forma brebis sub annullo piscatoris, ex voto congregationis tunc existentium Sancta Romana Ecclesia Cardinalium, et consultationibus, episcoporum, et regularium praeposita, appostolica authoritate confirmatum, et approvatum extitisset, ejus tamen observantia, quamvis non semel procurata, numquam suum plenarium atque integrum sortiri valuit efectum. Sed de anno ejusdem Domini millessimo septingentessimo, vigessimo octavo, primo dicta vicaria certo tunc expreso modo extra Romanam Curiam vacante, modernus dicti monasterii abbas praedictus coram tunc existente oficiali venerabilis fratris nostri moderni archiepiscopi valentin pro execuctione, et obeservantia decretti â dicto Gregorio praedecesore ut praefertur approvati instetit, idemque oficialis audito, desper promotore fiscali curiae archiepiscopalis valentin tam primo dictam, ut praedicitur, tunc vacantem, quam reliquas quatuor vicarias huiusmodi per monachos dicti ordinis exprese professos ad nutum pro tempore existentis praefati monasterii abbatis ammobiviles regi, et administrari debere decrevit, et declaravit, et huiusmodi decreti, et declarationis vigore abbas praeffatus dilectum etiam filium Jaccobum Crespo praesbiterum, ac monachum ejusdem ordinis expresê professsum ad vicariam primo dictam, tunc ut praefertur vacantem, in vicarium ad ejus nutum ammovibilem nominavit, et deputavit. Sed subinde de cadem primo dicta Vicaria, ut praefertur vacante, et justa constitutionem Pij, Papa V similiter praedecesoris nostri super modo et forma providendi de similibus vicariis, dum pro tempore vacant editam sedi appostolica, tunc reservata existente cuidam Vincentio Soler asserto praesbitero, ac monacho praefati ordinis etia expressê professo appostolica autoritate provissum, seu provideri mandatum fuit, ortaque proinde desuper lite, et causa, primum in partibus coram ordinario loci, seu certo alio earumdem partium judice competente, et deinde in gradu appellationis in romana curia et causarum palatii appostolici auditorio, coram certo illius auditore, inter Jaccobum ex una, et Vincentium praefatos ex altera partibus diversa diversis temporibus ab eodem auditorio desuper emanarunt decissiones. Cum autem sicut cadem petitio subjungebat lite huiumodi adhuc sic indecissa pendente, praefatus Vincentius pro bono pacis, ac ex certis aliis rationabilibus causis animum suum moventibus liti et causa huiusmodi, ac omni, et cuicumque juri sibi in primo dicta vicaria, uel ad illam quomodolibet competenti, et per eum pretenso coram notario + publico, et testibus sponte, et liberê cesserit, compertumque sit, quod si dictarum quinque vicariarum titulus colativus per Nos Appostolica Authoritate perpetuò, ut infra supprimeretur, et extingueretur, ita ut in posterum, quinque vicaria praeffatae â praeffati monasterii monachis ad nutum pro tempore existentis dicti monasterii abbatis ammovibilibus administrarentur ex suppresione, et extintione huiusmodi, nedum similium litium monasticae quiti inimica radix evelleretur verum, et Divini cultus incremento, et animarum dictorum parrochianorum dictorum, locorum utilitati, nec non monastia disciplina, conservationi monachis extra claustra perpetuo permanendi, seque â superiorum suorum obedientia, et correctione eximendi ocasione sublata plurimum consuleretur. Quare pro parte corumdem abbatis et monachorum Nobis fuit humiliter supplicatum, quate nus divinis cultus incremento, et animarum huiusmodi utilitati, ac monastica disciplina praefatae conservationi in praemissis opportunê consullere de benignitate appostolica dinaremur: Nos ititur, qui justa petentium vota, nostris quoque consona desideriis ad exauditionis gratiam liberter adminimus, modernos abbatem, ac monachos praefatos, corumque singulas personas â quibusvis excomunicationis, suspensionis, et interdicti, aliisque ecclesiasticis sententiis, censuris, et panis, â jure, uel ab homine, quavis ocasione, uel causa latis, si quibus quomodolibet innodati existunt ad efectum praesentium dumtaxat consequendum, harum serie absoventes, et absolutos for, censentes huiusmodi supplicationibus inclinati discretioni tuae per appotolica scripta mandamus quatenus vocatis, que fuerint ad id evocandi, vicarias praefactas, cum primum illas per cessum, etiam ex causa permutationis, uel deccessum, aut alliàs quovismodo ex personis illas ad presens otinentibus, vacare contingerit, etiam si actue nunc, ut praefertur, uel allias quo vismodo, seu per liberas illas ad presens obtinentium, uel quorumvis aliorum resignationes de illis in romana curia praefata, uel extra eam, etiam coram notario publico et testibus spontè factas, aut constitutionem, felicis recordationis Joannis Papa XXII pariter praedecesoris nostri, qua incipit: Execrabilis, uel assecutionem alterius Beneficii Ecclessiatici, quavis authonritate collati, vaccent, etiam si tanto tempore vacaverint, quod earum collatio justa lateranen statuta concilii ad sedem appostolicam legitimê devoluta, ipsaeque vicaria dispositioni appostolica specialiter, uel allias es quavis causa generaliter reservata existant, et super eis inter aliquos lis cuius statum praesentibus haberi volumus pro expresso pendeat indecissa, illarumque titulum collativum, ita quod vicariae praefatae ex nunc collativae esse dessinant, et uti tales in titulum collativum, et perpetuum, de cetero nullo umquam tempore, quibusvis personis, etiam per sedem appostolicam, praefatam etiam per sedem appostolicam, praefatam etiam motu proprio et de appostolica potestatis plenitudine conferri, uel per alios obtineri posint, authoritate nostra, sine tamen alicuius praejudicio perpetuò supprinimas, et extinguas. Nos enim si suppresionem, et extinctionem hujusmodi per te vigore carumdem praesentium fieri contigerit, ut praefertur de vicariis huiusmodi, tamquam de perpetuis Beneficiis Ecclesiasticis, uel allias, quomodolibet appostolica, uel ordinaria, seu alia quavis authoritate factas et faciendas collationes, et provissiones nullas et imvalidas existere, ac pro nullis, et imvallidis existerent, ac infectis haberi, neque vicarias huiusmodi sub quibuscumque institutionibus impetrationibus, provissionibus, gratiis specialibus, uel generalibus, etiam mentalibus reservationibus, et aliis quibuscumque dispositionibus etiam per Nos, et succesores nostros romanos pontifices pro tempore existentes, et sedem eandem, seu legatos, vicelegatos dictaeq. Sedis Nuncios, aut loci ordinarium, aut quovis alios quacumque authoritate fungentes in genere, uel in specie, aut allias quomodolibet pro tempore factis comprehendi, uel confundi posse, et debere, nec non eisdem moderno et dicti monasterii abbatibus pro tempore existentibus, ut ipse, et ipsi de cetero perpetuis, futuris temporibus, ad vicarias huiusmodi, cum primum illas, et earum quamlibet per obitum illas ad presens obtinentium, aut alias quoquomodo ex illorum personis vacare contingerit, et non allias, nec antea, nec, et sien praejucio illas nunc obtineritium ad vicarias huiusmodi administrandas, et curam animarum parroquianorum in illis exercendam monachos ejusdem monasterii, dictique ordinis expresê professos ab ordinario loci prius examinatos et approvatos ad abbatio tamen, ejusdem moderni et protempore existentium + praedicti monasterii, abbatum praefatorum, amovibiles, ita ut illi quandocumque ad claustra revocari possint, elligere, et deputare libere, et licitê possit, et valeat, nec non possint, et valeant appostolica authoritate praefata earundem tenore praesentium concedimus, et indulgemus.= Praesentes quoque literas semper, et perpetuô validas, et eficades esse et fore, sosque plenarios, et integros efectus sortiri, et obtinere, ac ab omnibus, + et singulis ad quos quomodolibet nunc spectatet spectabit in futurum firmitêr, et imviolabiliter observari et adimpleri deber, nec illas ullo umqua tempore, ex quocumque capite, uel qualibet causa, quamtumvis legitima, et juridica etiam, ex eo, quod quicumque in praemisis, et circa ea, etiám quomodolibet, et ex quavis causa jus, uel interesse habentes, aut habere praetendentes illis non consenserint + nec ad id vocati, citati, et auditi fuexint, et causa propter quas eaedem praesentes emanaverint adducta verificata, et justificata non fuerint de subrreptionis, uel obrreptionis aut nullitatis, uel invaliditatis vitio, seu intentionis nostra, uel jus, aut interesse habentium consensus, aut quolibet alio, quamtumvis substanciali, substantialissimo, et inexcogitato; ac specifica[m] et individuam mentionem et expresionem requirente defectu notarii impugnari, imvalidari, retractari in jus, uel controversiam revocari, aut ad viam, et terminos juris reduci, uel adversus illas restitutionis in integrum, aut aliud quodcumque juris facti, uel gratia remedium impetrari, seu etiam motu et potestatis plenitudine similibus concesso et inpetrato uti, seu se jubare posse, neque ipsas praesentes sub quibusvis similium, uel disimilium gratiarum, revocationibus, suspensionibus, limitationibus, modificationibus, derrogationibus, aliisque contrariis disponsitionibus, etia per Nos, et succesores nostros romanos pontifices pro tempore existentes, ac sedem appostolicam praefatam, etiam motu, et de potestatis plenitudine paribus etiam consistoriliter ac allias sub quibuscumque tenoribus, et formis, ac cum quibusvis clausulis, et decretis, etiamside eisdem praesentibus, earumque toto tenore ac data specialis mentio fiat pro tempore factis, et concessis, ac faciendis, et concedendis comprehensas, sed semper, et omnino ab illis exceptas, et quoties illa emanabunt, toties in pristinum, et validissimum, ac eum in quo antea quomodolibet erant statum restitutas, repositas, et plenariê reintegratas, ac de novo etiam sub quacumque posteriori data per abbatem, et monachos, eorumque succesores dicti monasterit abbates pro tempore existentes praefatos quandocumque eligenda concessas esse, et fore, sigue, et non alliàs in praemissis omnibus, et singulis, per quoscumque judices ordinarios uel delegatos, etiam causarum palatii appostolici auditores, ac praefatae Sanctae Romanae Ecclesiae cardinales, etiam de latere legatos, vicelegatos dictaeque sedis nuntios ac quoslibet alios, quavis authoritate, potestate, praerrogativa, et privilegio fungentes, ac honore, et praheminentia fulgentes judicari et difiniri debere, et si secus super his â quoquam, quavis authoritate scienter, uel ignoranter contingerit attentari irritum, et innane decernimus, non obstantibus constitutionibus, et ordinationibus apostolicis, ac monasterii, et ordinis praedictorum, etiam juramento confirmatione appostolica, uel quavis firmitate + alia roboratis, statutis et consuetudinibus, ceterisque contrariis quibuscumque. Datum Romae apud Sanctam Mariam maiorem, anno Incarnationis Dominica millessimo, septingentessimo, trigessimo nono, quarto calendas octubris, pontificatus nostri anno decimo=
Quod quidem translatum cum emendatis cum suo originali concordat et ut plena fides adhibeatur ubique, hic meum appono signum
Vease pag. 492.
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